PINNANKORKEUDEN
SÄÄTÖ
Välisäiliön, tankin tms.
pinnankorkeuden säätö on yksi yleisimmistä säätökohteista. Entisaikaan se
hoidettiin manuaalisäätönä eli ihminen toimi säätimenä. Säätötekniikan
kehittyessä säädin korvasi ihmisen.
Ihminen
säätimenä
Otetaan säätöpiiriesimerkki
teollisuudesta eli ajatellaan tilannetta, missä prosessinhoitaja säätää
säiliön pinnankorkeutta. Säiliö on siis prosessi ja säädettävänä suurena,
kohteena, on
säiliön pinnankorkeus.
Miten
prosessinhoitaja kerää tietoja säädettävästä suureesta eli miten hän mittaa?
Ja mitä hän sillä tiedolla tekee?
(kuva täydentyy, kun napsautat alleviivattua sanaa hiirellä) |
|
Tässä
mittaus suoritetaan
yksinkertaisesti katsomalla veden pintaa ja vertaamalla sitä asteikkoon.
Näin silmämääräisesti mittaamalla pinnankorkeus on 0,4 m. Prosessinhoitajalla on
myös tieto, paljonko pinnankorkeuden pitäisi olla
(=
asetusarvo 0,8 m). Hän laskee asetusarvon ja mittauksen eron (0,8-0,4=0,4 m) ja
arvioi paljonko venttiiliä on avattava. Sitten hän
kädellä avaa venttiiliä (=
ohjaus). Koska päättelyn, paljonko
venttiiliä on avattava, tekee prosessinhoitaja, hänen aivonsa ovat tässä säätöpiirissä
säädin.
|
Mikä on häiriö säätöpiirissä?
Prosessiin voi tapahtua häiriöitä, jonka seurauksena pinta poikkeaa asetusarvosta.
Prosessinhoitajan
tehtävänä ja siis säädön tehtävänä olisi palauttaa pinta asetusarvoonsa.
Tällainen häiriö olisi esim. jos joku avaisi häiriöventtiiliä. Sen
seurauksena pinta nousisi. Palauttaakseen pinnan alkuperäiseen arvoon,
prosessinhoitajan tulisi pienentää prosessin syöttöä käsiventtiiliä
sulkemalla.
Huomaa!
Kun prosessinhoitaja on
tässä säätöpiirin osa, hän voi vaikuttaa systeemiin vain käsiventtiilin
avulla. Hän ei siis "saa" koskea häiriöventtiiliin eikä ulosoton
käsiventtiiliin!
Kun häiriö tapahtuu eli pinta
lähtee laskemaan tai nousemaan, voi kestää sekunteja ennen kuin
prosessinhoitaja tajuaa mitä on tapahtunut ja alkaa tekemään korjausta. Tätä
aikaa, kun säädin ei vielä tajua tapahtunutta muutosta eli säädön
korjaustarvetta, sanotaan kuolleeksi ajaksi.
|